rijst met bonen - Reisverslag uit Atenas, Costa Rica van Mary Vermeer - WaarBenJij.nu rijst met bonen - Reisverslag uit Atenas, Costa Rica van Mary Vermeer - WaarBenJij.nu

rijst met bonen

Door: Mary

Blijf op de hoogte en volg Mary

30 Januari 2011 | Costa Rica, Atenas

Het eten dat hier geserveerd wordt Lijkt aanvankelijk een beetje saai, veel rijst met bonen, bonen met rijst of een mix daarvan. Maar als je eenmaal weet wat waar te koop is kun je heerlijk eten.
Er is ook zoveel mooi en lekker fruit te koop!! Elke ochtend ontbijt ik met een bord papaya, ananas, mango en van die hele kleine lekkere banaantjes. Langs de weg kopen we vaak een smoothie gemaakt van vers fruit. Heerlijk!! We wisten niet dat er zoveel verschillende soorten bananen zijn, de gewone, de kleintjes, de vierkante bananen,de bakbananen en oneetbare bananen. Een bananenplant laat zich ook niet omhakken of uitroeien. Hij zal altijd weer uitlopen net zolang totdat hij vrucht gedragen heeft.
Het brood is hier echter niet te vr………..Ik heb nog geprobeerd om zelf brood te bakken maar dat is me nog niet gelukt. Dus moeten we elke dag experimenteren om een lekkere lunch of diner in elkaar te draaien.
Wisten jullie dat een ei op deze hoogte er 7 minuten over doet om een zacht gekookt ei te worden? En ook alles wat je bakt en kookt heeft een langere tijd nodig. Dus omdat ik meestal op gevoel kook, zaten we de eerste dagen half rauw eten te eten. Het lijkt ook wel of alle smaken hier vlakker zijn.
Overal wordt in restaurantjes heel goedkoop een lunch gemaakt. Overal heb je een buffet waar je je maaltijd zelf kunt samenstellen uit rijst met bonen,andere gekookte groente, vlees of vis en rauwkost. Best smakelijk en heel goedkoop. Op de wekelijks markt slaan we veel groente en fruit in en een appeltaart, gebakken door een Amerikaanse vrouw die met haar brood en banket op de markt staat.
Er is ook een vaste centrale markt in Atenas, waar veel groente, vlees en vis verkocht wordt. Het is erg leuk om hier boodschappen te doen. De mensen herkennen je en geven je speciale aandacht. “Onze” visboer begint al te grijnzen als we aankomen en elke keer prijst hij een nog lekkerder stukje vis aan. Het assortiment is per dag verschillend, afhankelijk van de vangst. Gisteren kregen we Congi aangeprezen. Een traktatie: Zeepaling( of kongeraal) gesmoord in boter Mmmm . Het grappige is dat hij altijd eerst de prijs noemt, alsof hij wil zeggen: “het is wel duur hoor”. Maar naar onze begrippen spotgoedkoop.
Cheviche is is hier een heel bekend gerecht: rauwe witte vis in kleine stukjes gesneden en een paar uur in het sap van limoenen gemarineerd, samen met ui, paprika en hete peper.
Koud eten met een paar schijfjes avocado: geweldig lekker.
Vorige week bestelde ik bij de slager 1 kipfilet. Wist ik veel dat ze hier zulke grote kippen hebben. Flats, daar lag 8 ons op de weegschaal. Zeg dan maar eens dat het veuls te veul is. Dus hier eten we 4 x van. Het kippenvlees en varkensvlees is hier zoveel smakelijker dan we gewend zijn. Het lijkt wel of ze zich eerst in een kruidentuintje vol gegeten hebben en daarna naar de slager gewandeld zijn.

• 31 Januari 2011 - 18:18

Gerdien Vijverberg:

En wij maar aan de spekkies met spruiten zitten. Dat is iets zwaarder dan kip / vis / en rijst. Mary heb je nog klei kunnen vinden op creatief te kunnen zijn?
    Groeten uit Holland Gerdien.