Surf town - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Mary Vermeer - WaarBenJij.nu Surf town - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Mary Vermeer - WaarBenJij.nu

Surf town

Door: Mary

Blijf op de hoogte en volg Mary

05 Februari 2011 | Costa Rica, Puerto Viejo

Dinsdag zijn we uit Atenas vertrokken naar onze volgende bestemming Puerto Viejo aan de Caraibische kust.
Een reis van ca. 6 uur. Om door San Jose te gaan rijden was spannend, omdat we een stukje door de drukke stad moesten; omdat er nergens bewegwijzerings borden staan en omdat we onze route zonder GPS moesten zien te vinden. De beste routebeschrijving die ik heb kunnen vinden zei: “Je moet van de ene kant van de stad naar de andere kant zien te komen”. De Costaricanen vinden hun weg op een andere manier als wij. Zij letten op de 4 windstreken, dus ” je moet 1 km naar het Noorden, dan 200 m naar het Oosten en vervolgens bij het park naar het zuiden”.
Zodra we de stad uit waren hadden we een perfecte weg tot aan Limon voor de boeg. We reden eerst in dichte mist en regen door het Nationaal Park Braulio Carrillo, een nevelwoud hoog in de bergen (geen barst van gezien dus). Vervolgens een makkelijke 2 baans weg tot aan Limon. Na Limon moesten we nog 60 km naar Puerto Viejo. Deze weg was zó slecht, het was 60 km lang slalommen langs kuilen en gaten(potholes) in de weg. Erg vermoeiend.
Uiteindelijk vonden we ons huis aan de rand van het dorp, verscholen in het groen. Een heel leuk houten huis met een grote porch. De eerste dag waren we nog gaar van de reis en hebben we op de porch geluierd en gelezen. Rond het huis zien wij veel blauwe Morpho vlinders, eekhoorns, de sergeant vogel (met een knalrode rug) en salamanders. En in huis kakkerlakken in de douche.
Later in de middag even boodschappen gedaan, een rondje door het dorp gereden en op zoek naar een huurfiets. Een fiets is hier op die slechte wegen een ideaal vervoermiddel. Er zijn hier dan ook heel veel fietsen verhuurbedrijven. We zijn er achter dat ze niet aan korting doen: 1 dag huren is $ 5,-- en de hele maand februari is 27 x $ 5,--. Tel uit je winst. Toen we naar discount vroegen was het antwoord: die zit hierbij in want de huurprijs is van ’s-Morgens 8 tot ’s-Middags 5, en als je hem een maand huurt hoef je de nachten niet te betalen. :). Wat een geweldige logica.
Het is hier een heel ander klimaat als in Atenas. Er valt regelmatig een tropische stortbui (tot nu toe ’s-nachts en ’s-morgens vroeg tot een uur of 7, of 8, of 9, of 10). Maar de zon schijnt hier elke dag.

De mensen zijn hier minder open,minder vriendelijk. PV is natuurlijk een heel toeristisch dorp, vol met backpackers, surfers, hippies dan wordt over het algemeen de bevolking wat minder toeschietelijk. Een groot deel van de bevolking is hier oorspronkelijk afkomstig uit de Caraïben, zoals Jamaica. De mensen zijn hier dus donkerder als in de rest van Costa Rica. Ook het eten is hier anders.

Eén van de beste surf golven, de Salsa Brava ligt hier voor de deur en vandaag is er een surf tournement. Een heel relaxt festijn met veel reggae muziek. Het is heul leuk om op een terrasje te zitten en naar de mensen te kijken. Veel oude en jonge hippies, veel rasta’s en veel surffanaten.

• 07 Februari 2011 - 12:16

Bob:

Klinkt allemaal donders en mieters. Het stopt met regenen tegen de tijd dat ik mijn bed daar uitkom... ideaal!! :P
    Ik ben benieuwd naar jullie Crib.. tot volgende week!